Kivel?

Hol érdeklődhetek a pályázatról?
  • A Klímabarát Otthon Energiahatékonysági Alprogram kezelője az Energia Központ Nonprofit Kft., a pályázathoz kapcsolódó kérdésekkel az ügyfélszolgálathoz lehet fordulni.
  • Telefonon: (06-1) 802-4350, vagy e-mail-ben: ugyfelszolgalat@energiakozpont.hu
  • Személyesen: 1134 Budapest, Váci út. 45. A épület 6. emelet
  • Ügyfélfogadási idő: hétfő, kedd: 9.00 - 15.00, szerda: 9.00 - 18.00, csütörtök: 9.00 - 15.00.
 
Meddig pályázhatok a támogatási összegre?
 
A pályázat benyújtása 2010. október 30-ig vagy a rendelkezésre álló pályázati keret (2 milliárd forint) kimerüléséig lehetséges.
 
Hogyan jutok a pályázati dokumentációhoz?
 
A részletes pályázati útmutató, űrlapok kapcsolódó dokumentumok az Energia Központ Nonprofit Kft. honlapjáról tölthetők le.
 
Milyen dokumentumokat kell kitöltenem?

A pályázat beadásához az Energia Központ honlapjáról található pályázati adatlapokat kell kitölteni. Az adatlapokat egyetlen dokumentumba szerkesztve tölthetjük le a honlapról.

  • 1. számú adatlap: ezen a személyes adatainkat, elérhetőségeinket kell megadnunk.
  • A 2. sz. adatlapon a beruházás pénzügyi adatai szerepelnek majd: itt kell megadnunk, hogy milyen költségekkel jár a beruházás, ahhoz mennyi támogatást szeretnénk igénybe venni.
  • A 3. számú, műszaki adatlapon kell részleteznünk magát a beruházást: mit tervezünk, milyen energetikai kategóriából hová fogunk eljutni, milyen anyagokat, berendezéseket fogunk beépíteni stb.
  • Ugyanezen dokumentum része a pályázó nyilatkozata, amiben elfogadja a pályázat feltételeit (Pályázati adatlap 20. oldal)
 

Milyen más dokumentumok szükségesek, mit kell előre beszerezni?

A pályázati adatlap kitöltését csak akkor tudjuk elkezdeni, ha megvannak bizonyos dokumentumok. Előre gondoskodni kell tehát a következőkről:

  • Az épület, a lakás energetikai tanúsítványa
  • A beruházás előtti és utáni állapot bemutató KESZ-számítások (CD-n)
  • Amennyiben a beruházáshoz bármilyen hatósági engedély, szakvélemény szükséges (pl. építési engedély, gázszolgáltató engedélye stb.), akkor ezeket, vagy a beadott engedélykérelmet igazoló papírokat is be kell nyújtani
  • 3 hónapnál nem régebbi tulajdoni lap másolata
  • Részletes, formailag hibátlan árajánlatok
  • Fényképek a beruházás előtti állapotról

Ha a társasház, lakószövetkezet pályázik

  • Szükséges a közgyűlés határozata a beruházásról. Ennek igazolására a határozatot tartalmazó közgyűlési jegyzőkönyvet kell beadnunk.
  • Ha a házban nem csak magánszemélyek, hanem pl. egy vállalkozás is tulajdonos, akkor ezekről is nyilatkozni kell a pályázatban
  • Fényképeket is csatolni kell a pályázathoz

FONTOS! A pályázat teljes anyagát 2 példányban (1 eredeti és 1 másolat) kell beküldeni!

(A pontos formai követelményeiről a Pályázati útmutató 16. oldalán és a pályázati adatlap 17-18. oldalán talál információt)
 
Milyen szakértői segítségre lesz szükségem a pályázat elkészítéséhez?
 
A pályázat elkészítéséhez be kell vonni egy energetikai szakértőt, aki elkészítheti a lakás energiatanúsítványát, illetve a kitöltheti a KESZ (Környezetvédelmi Energetikai Számítás) táblázatot. (ld. Pályázati útmutató 16. oldal)
 
Mi az az energiatanúsítvány?
 
A tanúsítvány egy szakértő által elkészített, háttérszámításokkal alátámasztott műszaki dokumentum, amiből kiderül, hogy az adott épület állapota (szigetelése, fűtési rendszere, hőveszteségei) alapján mekkora lesz az éves várható energiafogyasztása. Az energiafogyasztás alapján a tanúsítvány – a hűtőkhöz, mosógépekhez energia címkéjéhez hasonlóan – egy skálán energetikai osztályokba sorolja az ingatlanokat. A tanúsítvány része a korszerűsítési javaslat. A tanúsítványban szerepel az, hogy a javaslati részben ajánlott korszerűsítéssel milyen energiamegtakarítás érhető el, energiaosztályba kerülhet az ingatlan.
 
Miért kell a tanúsítvány?
 
A tanúsítvány egyfelől igazolja, hogy a korszerűsítés előtt mekkora volt az épület, lakás energiafogyasztása, ehhez lehet majd hasonlítani a beruházás utáni állapotot. Másrészt azért is szükséges a tanúsítvány elkészítése a beruházás előtt, mert a benne foglalt korszerűsítési javaslatok alapján könnyebben dönthetünk arról, milyen energetikai fejlesztésbe érdemes fogni az adott épületnél.
 
Mi a KESZ tábla? Ki töltheti ki?
 
A pályázati dokumentáció egyik nagyon fontos alátámasztó része az úgynevezett KESZ (Környezetvédelmi Energetikai Számítás) táblázat. Az energiatanúsítványhoz hasonlóan ezt is csak jogosult szakértő töltheti ki. A KESZ táblázat azt igazolja, hogy a felújítással valóban csökkenthető az épület szén-dioxid-kibocsátása. A táblázatot kétszer kell kitöltenie a szakértőnek: az egyik számítás bemutatja a beruházás előtti állapotot, a második számítással pedig azt lehet bemutatni, hogy a beruházás után hogyan alakul majd az épület energiafogyasztása, és a szén-dioxid-kibocsátása.
 
Érdemes a KESZ táblát ugyanazzal a szakértővel kitöltetni, mint aki a tanúsítványt készítette.

Hol találok tanúsító szakembert?
 
A tanúsítványt kizárólag a Magyar Mérnöki Kamara vagy a Magyar Építész Kamara névjegyzékében szereplő, tanúsítói jogosultsággal rendelkező szakértő állíthatja ki.
 
A Mérnöki Kamara honlapján található névjegyzékben „Épületek energetikai tanúsítása –TÉ” vagy „Épületek energetikai tanúsítása szakértő-teljeskörű – ENt-Sz” szakterületi kód alatt találjuk őket. Az Építész Kamara honlapján „SZÉSZ”, „SZÉSZ8” vagy „TÉ” jogosultsági kódokat kiválasztva kaphatjuk meg a szakemberek elérhetőségét.
 
Mibe kerül a tanúsítvány?
 
A tanúsítvány ára változó lehet, ezért, ha tehetjük, érdemes több helyről is árajánlatot bekérni. Az ár függhet attól, hogy milyen, mekkora az épület, milyen mélységben dolgozza ki a szakértő a javaslatokat, vállalja-e a KESZ táblázat kitöltését, stb. A tanúsítvány egy átlagos lakás vagy családi ház esetében reálisan 30-60 ezer forintba kerülhet, amiből 15000 forintot elszámolhatunk a pályázatban. A tanúsítás összege függhet attól is, hogy rendelkezésre áll-e az épületről alaprajz vagy sem.
 
Mennyi idő elkészíttetni a tanúsítványt és a KESZ táblázatot?
 
A tanúsítás helyszíni felméréssel, szükség esetén pedig speciális vizsgálatokkal (pl. hőkamerás felvétel) indul, majd a szakértő elvégzi egy műszaki számításokat és kiállítja a tanúsítványt. Egy-egy tanúsítás kiállítása megfelelő szoftveres háttérrel nem tarthat tovább néhány napnál, ami persze a szakértő egyéb elfoglaltságai függvényében tud betartani.
 
Kitől, hogyan kérjek kivitelezési ajánlatot?
 
Ha már tudjuk, milyen beruházást tervezünk, akkor érdemes több szakcégtől is árajánlatot bekérni, hogy össze tudjuk hasonlítani az árakat és a műszaki tartalmat.
 
Mik az ajánlat legfőbb követelményei?
 
Az ajánlatok bekérésekor figyeljük oda, hogy az kellően részletes legyen és megfeleljen a pályázat formai követelményeinek, tehát:
  • A pályázó nevére kell szólnia (ha magánszemély pályázik, akkor a tulajdonos, ha társasház, lakóközösség, akkor pedig a társasház vagy lakásszövetkezet nevére)
  • A beszerzendő berendezések (pl. kazán, termosztatikus radiátorszelep vagy napkollektor) műszaki adatait is tartalmaznia kell.
  • Tartalmazza az ajánlatadó nevét, címét, adószámát.
  • Eredeti, cégszerűen aláírt ajánlatot kell beadni.
  • Az egyes tételek nettó és bruttó értékét (különböző berendezések, anyagok, munkadíj stb.) részletezve fel kell tüntetni. (ld. Pályázati Útmutató 19. oldal)
 
Milyen igazolásokat kell majd adnia a kivitelezőnek?
 
Az árajánlat mellé a kiválasztott kivitelezőtől be kell szerezni egy műszaki megfelelőségi nyilatkozatot, amivel igazolja, hogy a kivitelezés megfelel az érvényes műszaki követelményeknek és rendelkezik kivitelezéshez a szükséges engedélyekkel. (Pályázati Adatlap ZBR-EH-09 26. oldal)
 
A beruházás után a kivitelezőnek nyilatkozatban kell majd igazolnia, hogy az ajánlatban foglaltak szerint végezte a kivitelezést, ha pedig attól eltértek a munkálatok során, akkor ezeket is bele kell foglalni a nyilatkozatba. (Pályázati dokumentáció, 9. sz. melléklet)

Energia Klub Zöldövezet TársulásKlímabarát Otthon